De Story-Based Inquiry Methode

Story-Based Inquiry biedt een onderzoeksmethode die gebaseerd is op doctoraalniveau research, een cumulatieve eeuw journalistieke ervaring en praktijktesten met tienduizenden studenten en professionals wereldwijd. 

Het kerninzicht van SBI is dat het onderzoeken en schrijven één samenhangend proces kunnen vormen. De onderzoeker begint met een hypothese die toetsbaar is. Hieruit volgt een opzet voor het verhaal en een kaart voor het opsporen van bronnen. Het eindproduct is een database waarin de speurtocht en het gevonden materiaal zijn vastgelegd. 

Sinds de publicatie door UNESCO in 2009 is SBI toegepast door onderzoeksjournalisten en -redacteuren, speelfilmauteurs, documentairemakers, onderzoekseenheden van ngo’s, academici en bedrijven. De taal en de aanpak zijn geïntegreerd in toonaangevende journalistieke organisaties en ngo’s over de hele wereld. Het handboek bestaat in 14 grote en kleine talen en wordt een “benchmark” genoemd voor onderwijs in het vak.

Mark Lee Hunter en Luuk Sengers, co-auteurs en collega’s, hebben de methode voortdurend verrijkt en hun onderwijs aangescherpt op conferenties en vooraanstaande academische instellingen op vijf continenten. Ze hebben de carrières van journalisten (van beginners tot bestsellers), activisten en wetenschappers beïnvloed, zoals de getuigenissen hieronder aantonen. 

Keep it simple and smart
De SBI-methode bestaat uit 5 stappen:De eerste drie stappen leiden tot een researchplan, dat antwoord geeft op de vragen: Wat verwacht je te onthullen? Wat moet je daarvoor aantonen? En: Welke bronnen kun je daarvoor gebruiken? De technieken die we toepassen zijn een hypothese, een tijdlijn en een bronnenkaart. Volgens dit plan gaan we vervolgens feiten verzamelen. Zo ontstaat geleidelijk een gestructureerde database, die we een ‘masterfile’ noemenIn de laatste stap vormen we de masterfile om tot een helder en pakkend verhaal.

1. BEGIN MET EEN HYPOTHESE
Elk onderzoek begint met een vraag. Een hypothese is een voorlopig antwoord op die vraag. Door je vooraf een voorstelling te maken van je verhaal, vergroot je de kans op succes. We leren je hoe je een hypothese zó kunt formuleren dat zich een pad naar binnen opent in je onderzoek. Een hypothese helpt je ook om het belang en de levensvatbaarheid van je idee in te schatten, voordat je investeert in verder onderzoek. We zijn trots dat onze collega’s bij ICIJ de hypothese omschrijven als een “kernvaardigheid” in hedendaagse onderzoeksprojecten.

2. LEG DE TIJDLIJN VAST
Tijdlijnen zijn de koninklijke weg naar een verhaal. We laten zien hoe je gebeurtenissen langs een tijdlijn kunt vastleggen, en hoe je andere gebeurtenissen die van invloed zijn op het verhaal kunt afleiden en verifiëren.

3. BRENG DE STAKEHOLDERS IN KAART
Een bronnenkaart laat zien wie er bij je verhaal betrokken zijn — als initiatiefnemers, getuigen, profiteurs en slachtoffers. De kaart laat de relaties zien tussen alle belanghebbenden en geeft ook het doelpubliek voor je verhaal aan, wat essentieel is om de impact te vergroten.

4. BEHEER HET MATERIAAL
Ons onderzoek naar de beroepspraktijk leert dat organisatie de sleutel is tot succesvolle projecten. Onze speciaal ontwikkelde tool heet de ‘masterfile’. Hierin worden de bronnen en inzichten verzameld en geordend. De masterfile is ook een managementtool die inzicht geeft in de status van het onderzoek en de samenwerking tussen teamleden vergemakkelijkt. 

5. LAAT HET VERHAAL DE FEITEN VERTELLEN
Wij hebben nog nooit een onderzoeker ontmoet die geen interessant materiaal kon vinden, maar wij hebben er wel veel ontmoet die struikelden bij het produceren van het verhaal. Wij leren hoe narratieve structuren en literaire of cinematografische verteltechnieken te gebruiken. We integreren ethische en emotionele aspecten van het schrijven, met inbegrip van kwaliteitscontrole en impactplannen.

Getuigenissen:

“Ik ben een grote fan van […] Story-Based Inquiry. Het is, praktisch gezien, de bijbel voor onderzoeksjournalistiek geworden, en een onschatbare bron voor zowel redacteuren als verslaggevers.” (Diana Jean Schemo, uitvoerend redacteur van 100Reporters)

“Ik begon als een diepe scepticus en ik ben nu een diepe bekeerling. In één uur hebben jullie mijn leven veranderd” (Katherine Eban, bestseller auteur van Bottle of lies. The Inside Story of the Generic Drug Boom)

“ARIJ (Arab Reporters for Investigative Journalism) gebruikt Story-Based Inquiry al meer dan 10 jaar. En het was het beste wat onze Arabische verslaggevers ooit is overkomen.” (Rawan Damen, Jordaans filmmaker, media consultant en de CEO van Stream Media Consultancy)

“Hunter en Sengers pakken de essentiële elementen van het schrijven uit als een anatomische les” (Mark Schapiro, milieujournalist)

“Het was zowel inspirerend als zeer praktisch. Het liet iedereen met een opgewekt gevoel achter.” (Vin Ray, voormalig hoofdredacteur, International, BBC)

“Het was voor velen een eye-opener dat je op deze manier met een hypothese kunt werken. (Nils Hanson, redacteur bij Uppdrag granskning, Zweedse Televisie)

“Een must voor iedereen die het verschil wil maken in de journalistiek” (Thomas Van Hemeledonck, chef-redacteur actualiteit Telefacts, VTM Belgische Televisie)

“Ik ben onder de indruk van de Story-based Inquiry Manual” (Rosemary Armao, Center for Investigative Reporting in Bosnië en het Organized Crime and Corruption Project)

“[De methode] is briljant intelligent en bruikbaar eenvoudig. Het heeft de manier waarop ik werk volledig veranderd” (Brendan Montague, Request Initiative)

“Ik beveel dit aan voor alle journalisten die een onderzoek op langere termijn willen starten” (Rosie Waterhouse, directeur van de MA in Investigative Journalism, City University London)

“Ik vond de cursus interactief, ook al was hij online. De slides van de presentaties waren duidelijk en hielpen de deelnemers bij de les te blijven. Vragen in de chat werden tijdig beantwoord.” (deelnemer aan webinar)

“De algemene methodologie die de twee docenten hebben ontwikkeld, is zeer duidelijk en het was nuttig dat elk van de vier sessies gewijd was aan het bespreken van een ander element van de methodologie. Het extra leesmateriaal is ook erg nuttig om de gepresenteerde inhoud te versterken.” (deelnemer aan webinar)

“Ik vond de presentaties en het gebruik van dia’s goed en effectief.” (deelnemer aan het webinar)

“Ik heb echt van alles genoten om eerlijk te zijn. Van theorievorming, tot organisatie, tot het schrijven van het verhaal, Mark en Luuk gaven veel nuttige tips en trucs waar ik enorm veel aan zal hebben in de toekomst.” (deelnemer webinar)

“Als student-journalist, die zich wil specialiseren in onderzoeksjournalistiek, heb ik zoveel geleerd dat ik op de universiteit nooit geleerd zou krijgen.” (webinar deelnemer)

Bezoek de SBI website:
www.storybasedinquiry.com